Poniższe przemyślenia/wytyczne + informacje są napisane z myślą “chciałbym, żeby mój rozmówca dobrze wypadł i odcinek był ciekawy dla słuchaczy”.
1) Przygotowanie do podcastu
Pomieszczenie
Wybieramy możliwie ciche pomieszczenie, idealnie już urządzone (firany/dywan/inne przedmioty) tak żeby pogłos(echo) nie było zbyt duże. Doświadczenie mówi że lepiej wybrać mniej skrzypiące krzesło, zamknąć okna i wysłać rodzinę/lokatorów/współpracowników do przysłowiowego kina.
Mikrofon
Jeśli nie masz mikrofonu wpinanego w USB (nie słuchawki gamingowe / zoomowe) lub takiego wpinanego przez interfejs dźwiękowy typu zoom/tascam – mogę przesłać mój kurierem. Mniej więcej połowa gości podcastu korzysta z tej opcji.
Data/termin
Bardzo rzadko nagrywam w weekendy i moi goście jak do tej pory też zwykle woleli terminy w tygodniu. Dokładną datę i godzinę ustalamy np przez Linkedin-a, ale jeśli jest dość odległa, warto bliżej terminu nagrania potwierdzić, że nikomu nic nie wypadło.
Pytania
Zwykle goście proszą mnie o przesłanie pytań. Czasem ulegam tej prośbie ale zawsze zaznaczam, że to raczej “luźne wskazanie o czym będziemy rozmawiać” niż 100procentowy schemat rozmowy. W idealnej wersji mamy 1-2 poważniejsze / większe tematy + trochę luźnych opowieści/żartów/zejść z tematu.
Tematyka
Staram się trzymać założonego profilu AI/ML, ale interesują mnie też tematy na przecięciu biznesy i technologii AI, podobnie jak zagadnienia etyczne i psychologiczne związane z całą branżą tzw “sztucznej inteligencji”.
Poziom
Zakładamy, że słuchacz ma chociaż podstawy wiedzy “branżowej” czyli unikamy tłumaczenia “jak działa neuron / co to jest softmax” i unikamy przesadnych uproszczeń/opisów jak z tv śniadaniowej.
Wpadki
Nagranie nie jest live, więc lepiej jeśli ktoś powtórzy daną kwestię jeszcze raz, niż próbuje się “wyplątać”. Wtedy pierwsza próba po prostu jest usuwana w montażu.
Kamera
Znacznie lepiej się rozmawia z kimś kogo widać dlatego zwykle o to proszę żeby kamera była włączona. Do tej pory nie wykorzystywałem nagrań video, ale rozważam to w przyszłości – dlatego byłoby super gdyby udało się też nagrać dobry obraz (dochodzą wtedy dodatkowe czynniki jak jakość kamerki / ubranie / tło / dobry poziom oświetlenia. Jeśli wolisz żebym nie używał obrazu, tylko sam dźwięk – nie ma problemu, wspomnij o tym na rozmowie.
Woda
Warto mieć pod ręką szklankę wody – części osób po godzinie wyraźnie już dokucza suchość gardła.
Pomocne sugestie
Zignoruj je jeśli miałyby Cię stresować / przeszkadzać.
Moje aktualne wyzwanie to nadużywanie w trakcie mówienia wyrażeń “powiedzmy” i “nazwijmy to” – wałczę z tym, ale czasem to trudne bo dziedzina nie jest łatwa i nie zawsze wiadomo jak coś nazwać albo próbuję zaznaczyć, że jest to uproszczenie. Jeśli chcesz poznać swoje “znaki rozpoznawcze” – nagraj parę minut jak mówisz na w miarę znany temat. Teraz przesłuchaj i zobaczysz czy coś pojawia się trochę za często. Oczywiście większość tzw dźwięków namyślania jest usuwana w montażu, ale trochę zwykle zostaje. Trochę trudniej to zrobić jeśli chcemy użyć też obrazu bo zbyt częste cięcia wyglądają nienaturalnie.
2) Nagranie
Trwa około 1h 15min (+/- 15min). Tyle pozwala na przegadanie ciekawych tematów, zamknięcie tego w sensownym 40minutowym odcinku. Czasem (może w 10% przypadków) zdarza się, że ewidentnie po 1h pojawia się duży ciekawy “obszar”, którego specjalnie wcześniej nie ustaliliśmy albo ktoś jest czymś ciekawym ekspertem, ale wcześniej się nie pochwalił. Wtedy dopytuje o te tematy i powstaje rozmowa podzielona na 2 odcinki podcastu, o trochę osobnych tematach, lub innym poziomie szczegółowości (1 odcinek – wstęp, drugi – szczegóły). Używam platformy “RiverSide”, która ma tą ciekawą cechę, że Twój głos/video jest nagrywany na Twój komputer i w tle wysyłany na serwer. Co już 2 razy uratowało mnie w sytuacji, kiedy komuś zerwał internet (nie było straty nagrania).
3) Montaż
Od nagrania do publikacji staram się zmieścić poniżej 3-4 tyg. Zdarza się nawał pracy i opóźnienie, ale raczej staram się trzymać dostarczenia w rozsądnym czasie.Najpierw oczywiście nagranie idzie do weryfikacji do rozmówcy i na ile możliwe, staram się wprowadzić proponowane zmiany. Zwykle się udaje bo są kosmetyczne (2-3 “proszę wytnij to”) lub nie ma ich wcale.
4) Publikacja
Zdjęcie
Do różnych graficznych elementów promujących dany odcinek podcastu przydaje się zdjęcie twarzy rozmówcy. Jeśli możesz takie przesłać zaraz po nagraniu ułatwi mi to przygotowanie promocji odcinka.
Linki / materiały
Zwykle do podcastu warto dodać kluczowe linki / informacje, które były poruszane w odcinku. Wcześniejsze przesłanie ułatwi mi przygotowanie publikacji.
Nagranie trafia do aplikacji podcastowych, na stronę nieliniowy.pl, zwykle na youtube (najczęściej z ustawionym 1 screenem/tłem). Później jest publikowane w mediach społecznościowych typu LinkedIN / Facebook etc.